Historia roweru rozpoczęła się w 1817 rok. Został stworzony przez barona Karla Von Drais’a z Niemiec i nosił nazwę „rower do biegania”, a po niemiecku Laufmaschine. Rok później został opatentowany. Ulepszoną wersję, która była wykonana z drewna i miała ruchome przednie koło opracował Denis Johnson z Londynu. Minusem obu konstrukcji był brak pedałów przez co „kolarz” musiał napędzać rower swoimi stopami. Identycznie jak robią to dzieci na rowerkach biegowych. W kolejnych latach konstrukcje mocno się zmieniały, doszły pedały, dodatkowe koła, korbki, itp., ale mimo to po pierwszym zachwycie zainteresowanie welocypedami spadło. Pewnym przełomem okazała się konstrukcja Pierra Michaux. Rower zaprojektowany w drugiej połowie XIX wieku posiadał korby obrotowe oraz pedały na przednim kole. Każdy marzył o takim rowerze i na pewien czas moda powróciła. Był on jednak niewygodny i niezbyt poręczny. Stalowa rama i koła nie zapewniały dobrej amortyzacji pomimo zastosowania siodełka na sprężynach. Rower ważył niespełna 50kg przez co trudno było go przenosić. Istotnymi poprawkami, które znacznie uprzyjemniły jazdę były gumowe opony oraz łożyskowane pedały.
W roku 1900 firma Fichtel & Sachs wprowadziła do sprzedaży pierwszą wolnobiegową piastę stosowaną po dzień dzisiejszy i znaną pod nazwą torpedo. Dwa lata później duet Henry Sturmey i James Archer stworzyli pierwszą przekładnię, która pozwalała na zmianę biegów podczas jazdy. Od tego czasu rower bardzo ewoluował, ale zasadnicze założenia takie jak równej wielkości koła, przerzutka z tyłu i pozycja na rowerze mocno się nie zmieniały. Doszła przednia przerzutka, amortyzatory, zmieniły się materiały wykorzystywane do produkcji ram i komponentów, a z czasem daleko posunęła się specjalizacja do danej dyscypliny, powstały rowery szosowe, czasowe, turystyczne, składane, miejskie, rowery do ewolucji, w trudny teren oraz typowo do zjazdów. Historia roweru górskiego jest stosunkowo młoda. Za wynalazcę pierwszego roweru górskiego uważa się Gary’ego Fisher’a, który wprowadził takie innowacje jak: manetki kciukowe, przerzutkę, która umożliwiała pokonywanie podjazdów oraz regulowanej wysokości wspornik kierownicy. Kolejnym usprawnieniem była zmiana geometrii legendarnej ramy Schwinny Excelsior oraz zastosowanie aluminiowych obręczy znacznie obniżających wagę roweru. W roku 1982 firmy Shimano i SunTour zaprezentowały pierwsze pełne grupy osprzętu zawierające: korbę, hamulce, piasty, łańcuch i kasetę.